S odvoláním zástupců Změny pro Prahu 12, a to hlasy všech tehdy přítomných zastupitelů, samozřejmě vyjma samotného klubu Změny, ztratila koalice většinu v zastupitelstvu. Dlužno dodat, že v koalici se Změnou je ona většina stejně více méně „papírová“, a hlavně jsme se nechtěli spolupodílet na krytí evidentního podvodného jednání. Menšinová koalice měla sice výhodu, že vzájemnými animozitami rozštěpená opozice neměla chuť se ujmout vlády, ale zároveň byla dost omezena, protože vše se muselo tvrdě vyjednávat, mnohdy i naprosté prkotiny. Bylo potřeba se nimrat v mezilidských vztazích a letitých „křivdách“ a vyvažovat je i podle toho, kdo se s kým momentálně pohádal. I to je lokální politika.
Žádost o schválení záměru
Dne 30. 5. 2017 odeslala společnost JRD na Prahu 12 „Žádost o schválení výjimečně přípustného funkčního využití záměru „ Smotlachova ulice, Praha 12 – Kamýk“ včetně dopravního napojení“ Začnu odzadu. Proč chtěli od Prahy 12 souhlas s dopravním napojením nám sice nebylo jasné, když pozemky pod komunikací Smotlachova nebyly ve svěřené správě Prahy 12, ale mělo je přímo město, a správcem komunikace byla městská organizace TSK. Nicméně, proč se nevyjádřit, když se někdo slušně ptá.
Výjimečně přípustné funkční využití území znamenalo, že se změní poměry využití dle platného územního plánu. V tomto případě je to území všeobecně smíšené – SV, kde se v polyfunkčních stavbách kombinují funkce bydlení, obchodu, administrativy, kultury atd. Zde byl dost zvláštně v dávné minulosti pořizovatelem územního plánu stanoven poměr 60:40 pro bydlení vs. zbytek. To by v případě předpokládaných cca 10 000 metrů čtverečních hrubých podlažních ploch znamenalo 4000 metrů na nebytové prostory. V této lokalitě holý nesmysl. Dohoda s JRD byla tedy stanovena na poměru 90:10 ve prospěch bytové funkce, jakožto oficiálně „výjimečně přípustné“, nicméně v těchto případech naprosto obvyklé.
Ono i těch současných cca 1000 metrů na komerci je více než dost, ale ty s JRD domlouvala a požadovala paní Rázková s tím, že by tam byl po dobu demolice starého „Obzoru“ v ulici Papírníkova a výstavby nového centra s obchodní parterem a pěti patry bytů, umístěn dočasný náhradní supermarket.
Další nesmysl, nejen kvůli umístění na úplném okraji sídliště, ale i z důvodu zásobování, stavebních nákladů atd. Po odvolání paní Rázkové z rady jsme tento, byť snad dobře míněný, ale poměrně fantasmagorický požadavek odvolali s tím, že dočasnou náhradu za OC Obzor by si musel investor toho záměru případně řešit sám, a ne to přehodit na JRD, jak prosazovala paní Rázková. Ostatně „Obzor“ je taky zajímavý příběh, který se svezl dohromady na jedné vlně s BD Zelený Kamýk, ale o něm si povíme v jednom z dalších článků.
Stejně jako požadavek na dočasný supermarket, jsme odmítli i návrh JRD, že nové nebytové prostory stavebně upraví a provozně připraví pro potřeby mateřské školy. Městská část Praha 12 je zřizovatelem veřejných mateřských a základních škol, z nichž jedna je hned „za plotem“, ale funkčně propojit s prostory v BD Zelený Kamýk by nešlo a převzít a následně pronajímat prostory pro provoz soukromé mateřské školy nám přišlo nevhodné. Místo toho jsme chtěli, ať v těch 1000 metrech nebytových ploch jsou prostory rozčleněné k použití pro komerční služby místního charakteru, či lékařské ordinace.
Dokumentace pro územní rozhodnutí (DÚR)
Na základě všeho výše uvedeného, souhlasila naše tehdejší rada na svém jednání 26. 6. 2017 s předloženou studií zástavby areálu, změnou poměrů využití na 90:10 ve prospěch bytů, a nakonec i s dopravním napojením, na které nemá místní samospráva vliv. Dle ústní dohody se zástupci JRD bylo jednání o konečné podobě příspěvku investora, dnes je moderní používat archaický výraz pro výpalné „kontribuce“, odloženo na dobu projednávání dokumentace pro územní rozhodnutí – DÚR. To mělo proběhnout na přelomu let 2017/2018, ale již k tomu, bohužel, nikdy nedošlo.
Teprve nad DÚR, a v průběhu jejího projednávání, je skutečný prostor a téma o čem se bavit. Studie je laicky a zjednodušeně řečeno hrubý popis s „malůvkou“ pro základní představu co by tam mělo vzniknout. A k tomu jedinému jsme se, vyjma změn poměru využití území, tehdy vyjadřovali.
Navíc stavební záměr je v souladu s platným územní plánem i výkladem stabilizovaného území. Má souhlasná stanoviska Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy – IPR, který zastupuje hlavní město Prahu ve stavebních řízeních, dále má kladné stanovisko Odboru územního rozvoje MHMP, který je orgánem územního plánování, dle platného stavebního zákona, a všechna kladná stanoviska a vyjádření dotčených orgánů, tzv. DOS.
Prostě a jednoduše řečeno není právní důvod, proč by stavba DB Zelený Kamýk nemohla být realizována. Sice místní aktivisté, s některými politiky na věčném lovu voličských hlasů v zádech, tvrdí něco jiného, ale jejich tvrzení se rozchází s realitou. Já chápu majitele a obyvatele na západ orientovaných bytů v části panelového domu v „malé“ Machuldově, že se jsou naštvaní z toho, že jim do stávajícího výhledu přibude dům, ale ve městě je bohužel úplně normální, že se rozšiřuje a dostavuje v místech, kde je to možné. Asi i největším „optimistům“ začíná docházet, že v horizontu dvaceti let proběhne na Kamýku, Libuši, Lhotce a Krči masivní bytová výstavba, proti které je BD Zelený Kamýk velmi umírněná stavba.
A zase ta Rázková…
Ale zpět do nedávné minulosti. Přes léto 2017 se opozice přeci jen začala více konsolidovat, a to pod vedením odvolané paní Rázkové, která měla objektivní potřebu vrátit se k moci a také po sobě pořádně uklidit. Její opoziční kolegové ji však trochu „vyšplouchli“, když s ní aktivně spolupracovali v blokaci menšinové koalice, ale zároveň odmítali její snahy o návrat „na piedestal“. Ostatně ani nemohli, když nám ji o pár měsíců dříve sami pomohli, s velkou slávou, kvůli důvodnému podezření z podvodu odvolat.
Téhož roku na zářijovém zastupitelstvu zazněl z pléna ze strany jedné opoziční zastupitelky, která je tak trochu názorově popletená a nechá se snadno vodit za nos, požadavek na odebrání kompetencí radě vyjadřovat se ke stavebním záměrům a jejich přesun na zastupitelstvo. Obecně se tomu říká atrahace a zákon o hlavním město Praze ji umožňuje. Že to paní nevymyslela sama bylo jasné všem, nicméně návrh s usnesením: „zastupitelstvo vztahuje na sebe podle § 94 odst. 3 pravomoc vydávat stanoviska ke studiím a dokumentaci k územnímu řízení u staveb ve stabilizovaném území a výjimečně přípustnému využití území, například k projektům ve všech lokálních sídlištních centrech, objektům kotelen atd.“ prošel o jeden hlas. Tím v té chvíli role Rady městské části jednat v pozici orgánu oprávněného s investory skončila. Jak krátkozraké bylo toto politické „vítězství“ tehdejší opozice se ukázalo po čase.
Pokračování najdete v článku – Zelený Kamýk Smotlachova III.